بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
بندر کاسپین به راه آهن سراسری متصل می‌شود/ ۴۰۰ شرکت خارجی ثبت شده در منطقه آزاد انزلی/ بندر کاسپین؛ گلوگاه اقتصادی 
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی گفت: بندر کاسپین می‌تواند گلوگاه و رونق اقتصادی بندر شمالی باشد. ما با تمام قوا بندر کاسپین را تجهیز و تکمیل خواهیم کرد. 
کد خبر : ۲۸۰۳۴۰

به گزارش بورس نیوز، سجاد سیاهکارزاده، مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه در حاشیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، اظهار کرد: در سالی که گذشت یک اتفاق ویژه افتاد. اتصال دریا به دریا یعنی دریای جنوب به دریای خزر در پایان سال در ۲۵ اسفندماه به پایان رسید و یک اقتصاد ریلی با استاندارد‌های روز دنیا رقم خورد که مدت کوتاهی تا افتتاح آن باقی مانده است. از این طریق بندر کاسپین به عنوان یک بندر به راه آهن سراسری متصل شود. 

وی افزود: این موضوع، می‌تواند کاهش زمان حمل و نقل، کاهش هزینه و امنیت کالا را در بر بگیرد. در شمال بندری را در اختیار داریم که به راه آهن سراسری متصل می‌شود و از شمال به جنوب به بنادر شهید رجایی و هرجایی از کشور که ریل دارد می‌تواند بار منتقل شود. در سال گذشته برای این کار برنامه ویژه‌ای داشتیم و به زودی شاهد افتتاح این بندر خواهیم بود.

سیاهکارزاده در این باره ادامه داد: حوزه بندری ما دارای ظرفیتی ویژه‌ای است. برنامه داریم برای این بندر از منظر زیرساختی، جذب سرمایه گذار و بازاریابی اتفاقات ویژه‌ای رقم بزنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی همچنین خاطرنشان کرد: بندر ما نیاز به زیرساخت‌های یوتیلیتی دارد. بخشی از آن در سال جاری تکمیل می‌شود. ما فراخوانی جهت جذب سرمایه گذار و بهره برداری کامل‌تر از سایر اسکله‌ها از اسکله‌های بندر کاسپین اعلام خواهیم کرد تا زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم شود. 

وی بیان کرد: اصلاحات زیرساختی را در حوزه بندری انجام خواهیم داد. برخی ازبنادر ما مثل بندر آستارا دچار مشکل جدی شده و لایروبی نیاز دارند. لایروبی بندر انزلی در سال گذشته انجام شده است. در این شرایط بندر کاسپین می‌تواند گلوگاه و رونق اقتصادی بندر شمالی باشد. ما با تمام قوا بندر کاسپین را تجهیز و تکمیل خواهیم کرد. 

سیاهکارزاده ادامه داد: در سالی که گذشت صادرات تولیدات منطقه آزاد انزلی به میزان ۲۲.۵ میلیون دلار بود. ۳۶۶ میلیون دلار از تولیدات منطقه آزاد به سرزمین اصلی وارد شده است. ۲۲۴ میلیون دلار صادرات سایر نقاط کشور از مسیر بنادر ما انجام شده است. همچنین، صادرات مجدد نیز ۴۷۰ میلیون دلار اتفاق افتاد. 

وی خاطرنشان کرد: همه این تبادلات از مسیر کریدور‌ها اتفاق می‌افتد. یکی از کریدور‌ها که برنامه ویژه روی آن داریم کریدور چین- قزاقستان و ایران است. ما این امکان را داریم که در کنار کریدور شمال به جنوب، از کریدور مذکور بهره برداری کنیم. 

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به شهرک‌های موجود در این منطقه توضیح داد: ما سه شهرک صنعتی داریم. دو شهرک فعال بوده و ظرفیت آن‌ها کامل است. ۱۶۴ بنگاه صنعتی در این شهرک‌ها مشغول به فعالیت هستند. این شرکت‌ها دانش بنیان بوده و فعالیت‌های خوبی دارند. شهرک صنعتی شماره ۳ یک شهرک صنعتی ۵۰ هکتاری بوده که در محدوده منطقه آزاد واقع شده است. یکی از برنامه‌های ما در سال جاری آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای واگذاری زمین‌های این شهرک است. در نظر داریم امکان فعالیت بنگاه‌های صنعتی دارای حائز شرایط را فراهم کنیم. امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری بخشی از بنگاه‌ها را در این شهرک صنعتی شماره ۳ فعال کنیم. در برنامه داریم که بخشی از این شهرک‌ها را به حوزه‌های تخصصی مانند دانش بنیان‌ها اختصاص دهیم.

وی در این باره ادامه داد: منطقه آزاد انزلی از نظر صنعتی شرایط ویژه‌ای را در سال ۱۴۰۲ پشت سر گذاشته است. ما ۴۰۰ شرک خارجی ثبت شده در منطقه آزاد انزلی داریم که برخی از آن‌ها فعال و در حال تولید هستند. در حوزه گردشگری نیز یکی از شرکت‌های فعال ما آنجا حضور دارد. یکی از اتفاقات خوبی که در منطقه آزاد انزلی رخ داده و ادامه دارد، لزوم بهره ور سازی بنگاه‌های کم بهره یا غیرفعال است. 

سیاهکارزاده درخصوص ظرفیت‌های استان گیلان گفت: استان گیلان استان پرظرفیتی است و به دلیل فضا‌هایی که دارد دارای محدودیت زمین است. منطقه آزاد انزلی لایحه‌ای را در دست اقدام دارد که قلمرو این منطقه را افزایش دهد. ما امکان توسعه سرمایه گذاری را فراهم می‌کنیم. از سوی دیگر این امکان فراهم شده تا کسانی که بنگاه هایشان غیرفعال یا کم بهره شده اند، بتوانند آن را واگذار یا اجاره دهند. در سال گذشته ۲۰ بنگاه فعال سازی شد و یا سرمایه گذاران تازه نفس جایگزین سرمایه گذاران قبلی شدند. در کشور ما مشکل بهره وری وجود دارد. این اقدام باعث می‌شود که بهره وری دوچندان شده و افزایش یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر